19 آوریل, 2024

انواع قفل ساختمانی را بیشتر بشناسیم

انواع قفل ساختمانی باعث افزایش امنیت محل سکونت و یا کار ما می شوند، که از ۵ گروه مختلف تشکیل شده اند. این گروه ها شامل قفل درب حیاط و پارکینگ، قفل درب ورودی آپارتمان، قفل درب های داخل ساختمان، قفل درب آهنی و قفل های مخصوص دکوراسیون هستند. برای راهنمایی بیشتر و خرید آسان در ادامه به توضیح هریک از موارد به صورت جداگانه می پردازیم.

امنیت ورودی ساختمان با قفل در حیاط و پارکینگ

جهت ایمنی بخش بیرونی خانه یا مجتمع ابتدا باید برای درب حیاط  یا پارکینگ آن قفلی مناسب انتخاب کرد. در این زمینه مدل های متنوعی در بازار وجود دارد که می توان آن ها را به دو مجموعه تقسیم کرد.

قفل درب ورودی ساده : یکی از مدل های قدیمی این گروه به شمار می رود که به دلیل قیمت مناسب همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. نحوه ی عملکرد قفل به این صورت است که می توان آن را از داخل ساختمان با فشار دادن دکمه ی آیفون (اف اف) باز کرد.

قفل درب ورودی ساده

قفل درب ورودی برقی : که شامل قفل برقی پارکینگ و نفر رو می شود. قفل نفر رو را اغلب بر روی درب های کوچک ساختمان که مخصوص تردد افراد است، نصب می کنند. باز و بسته کردن قفل نفر رو به وسیله ی فشار دادن شاسی موجود بر روی آن انجام می پذیرد. قفل برقی پارکینگ را نیز معمولا به درب بزرگ ساختمان اختصاص می دهند. این قفل به وسیله ی ریموت باز و بسته می شود.

قفل درب ورودی برقی

نکته : کلیه ی قفل های درب ورودی از خارج ساختمان به وسیله ی کلید باز می شوند.

انواع قفل ساختمانی ویژه درب آپارتمان

این قفل که برای ورود به آپارتمان مورد استفاده قرار می گیرد، از دو مدل ساده سوئیچی و قفل ضد سرقت تشکیل شده است. در خرید قفل درب آپارتمان به نوع دستگیره توجه می کنند و اغلب از دستگیره ی سوئیچی استفاده می شود. در رابطه با دستگیره درب سوئیچی این نکته را به خاطر داشته باشید که حتما همراه با قفل، سیلندر یا توپی را نیز خریداری کنید. همچنین برای افزایش امنیت در کنار قفل ساده یک قفل درب کمکی (مازاد) نیز به کار می برند. قفل کمکی به مدل هایی گفته می شود که بدون دستگیره داخل درب ساختمان نصب می شوند. وجود زبانه های قدرتمند در قفل مازاد می تواند ضریب مقاومت درب را افزایش دهد. قفل ضد سرقت نیز نمونه ی جدید عرضه شده در بازار است که همراه با درب و هماهنگ با مدل آن به فروش می رسد.

ویژه درب آپارتمان

انواع قفل ساختمانی جهت درب های داخلی

داخل ساختمان نیز دارای بخش ها مختلفی از جمله اتاق خواب و سرویس بهداشتی است. هریک از درب های نصب شده نیاز به قفل مخصوص به خود دارند. بر روی درب های داخل ساختمان نیز می توان از این قفل ها استفاده کرد.

قفل درب کلیدی

این قفل برای درب اتاق خواب بهترین گزینه است. در انتخاب قفل درب ساختمان کلیدی به جنس درب توجه کنید. از آنجا که جنس اکثر درب های اتاق خواب چوبی هستند، قفل هایی کلیدی با عرض زیاد استفاده می شود ( پهنای ۶٫۵ سانت).

قفل درب کلیدی

قفل درب سوئیچی

برای دفاتر اداری نیز که نیاز به ایمنی بیشتر دارند قفل درب ساختمان سوئیچی مناسب هستند. پیشنهاد می کنیم که بر روی درب دفترتان یک قفل سوئیچی ۶٫۵ سانتی به همراه سیلندر مخصوص آن نصب کنید.

قفل درب سوئیچی

قفل درب سرویس بهداشتی

در انتخاب قفل درب ساختمان ویژه سرویس بهداشتی جنس درب اهمیت دارد. بر روی درب سرویس آلومینیومی قفلی با پهنای کم ( به عنوان مثال ۴٫۵ سانت ) و درب سرویس چوبی قفلی با پهنای زیاد ( ۶٫۵ سانت) نصب می شود.

قفل درب سرویس بهداشتی

انواع قفل ساختمانی مناسب درب آهنی یا تراس

اگر در منزل یا محل کار تراس دارید به احتمال زیاد درب آن از جنس آهن است. قفل مخصوص درب تراس معمولا از نوع سوئیچی انتخاب می شود که باید عرض کمی داشته باشند. پهنای مناسب برای درب های آهنی ۲٫۵، ۳٫۵ و ۴٫۵ سانتی متر است. قفل درب ساختمان شاخدار نیز برای این منظور مناسب هستند.

مناسب درب آهنی یا تراس

قفل دکوراسیون ساختمان

قفل های دکوراسیون مربوط به لوازم موجود در ساختمان مانند کابینت، کمد دیواری، کشو، بوفه و غیره هستند. برای هریک از موارد عنوان شده قفل مناسب آن موجود است. یکی از این قفل ها غلتکی نام دارد. این قفل در بخش فوقانی کمد دیواری (کمد کتیبه) مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین پیشنهاد می کنیم که در کنار قفل درب ساختمان غلتکی از یک قفل کمکی نیز استفاده کنید.

قفل دکوراسیون ساختمان

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.