23 آوریل, 2024

فر توکار برقی یا گازی بخریم؟

در آشپزخانه های امروزی همواره با کمبود فضا مواجه هستیم. نصب اجاق گاز صفحه ای به جای اجاق های مبله، تقاضا برای خرید انواع فر توکار افزایش یافته داده است. در انتخاب فر توکار مواردی از جمله مصرف انرژی، عایق بندی بدنه برای حفظ دمای داخلی فر، جنس بدنه و درب فر، سایز و رنگ را باید به خاطر داشت. انواع فر آشپزخانه را از جنبه های مختلفی می توان دسته بندی کرد. در این مقاله قصد داریم که فر را از لحاظ نوع سوخت مصرفی بررسی کنیم. فرتوکار از نظر سوخت به سه گروه تقسیم می شوند که شامل گازی، برقی و برقی – گازی هستند. در ادامه ی این متن به نکات مهم هر گروه اشاره خواهیم کرد.

مزایا و معایب فر توکار برقی را بیشتر بشناسیم

در این فر از المنت های برقی برای پخت غذا استفاده می شود. اگر در کابینت آشپزخانه ی خود لوله کشی گاز ندارید و یا قصد استفاده ی حرفه ای از فر با دقت درجه ی بالا را دارید، فر برقی توکار انتخابی مناسب است. از مزایای فر برقی می توان به درجه ی حرارت ثابت نسبت به سایر مدل ها، عایق های ضخیم تر، نظافت آسان و یخ زدایی اشاره کرد. همچنین در ساخت انواع فر برقی توکار معمولا تکنولوژی بالایی از جمله تمیز کنندگی خودکار، برنامه ی پخت، تایمر هشدار، قفل اتوماتیک در دماهای بالا و … به کار رفته است.

از طرفی فر برقی منجر به خشک شدن غذا و شیرینی می شود که برای برخی موارد نقطه ی ضعف و در نمونه های دیگر مانند پخت نان، انواع شیرینی های خشک (کوکی و کیک اسفنجی) مزیت به شمار می رود. از جهت دیگر هزینه ی مصرف برق در کشورمان نسبت به سایر سوخت ها بالا است. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که پیش از خرید به گرید مصرفی فر توجه کرده و اولویت را به مدل هایی با سطح انرژی A بدهید. همچنین المنت های موجود در فر برقی پس از مدتی مصرف نیاز به تعویض دارند.

فر توکار برقی

ویژگی های فر توکار گازی

همانگونه که از نام این فر مشخص است سوخت مصرفی آن از گاز شهری تامین می شود و برق مورد نیاز برای روشن کردن لامپ ها و فن نیز به وسیله ی اتصال سیم فر به پریز انجام می پذیرد. برای استفاده از فر گازی نیاز به لوله کشی و مکانی از پیش تعیین شده داریم. فر گازی در زمان کمتری گرم و سرد می شود. از ویژگی های قابل توجه فر گازی می توان به مرطوب بودن محیط داخلی آن اشاره کرد. این ویژگی باعث می شود که غذا نسبت به سایر مدل ها خشک نباشد.

از آن جا که در ایران گاز سوختی ارزان قیمت است هزینه ی فرگازی نیز کاهش می یابد. لوازم داخلی آن نسبت به فر برقی کمتر بوده به همین دلیل تعمیر کالا آسان تر و از دوام بالاتری برخوردار است. اما باید به این نکته توجه کرد که برخی از فرهای گازی حرارتی ثابت ندارند و کنترل دمای داخلی در آن ها سخت تر است. این امر منجر به عدم پخت غذا به صورت یکنواخت می شود.

فر توکار گازی

فر گاز – برق (ترکیبی) با مصرف سوخت دوگانه

در اغلب مدل های فر گاز- برق گرمای مورد نیاز جهت طبخ غذا به وسیله ی گاز تامین می شود و بخش های جانبی دیگر از جمله تایمر، فندک، جوجه گردان و غیره از برق استفده می کنند. هزینه ی سوخت این فر نسبت به فر برقی ارزان تر بوده  و امکانات موجود در آن در مقایسه با مدل گازی بیشتر است. البته پیش از خرید فر ترکیبی به این مورد توجه کنید که حتما باید لوله کشی گاز برای آن وجود داشته باشد. همچنین به صورت خیلی حرفه ای نمی توان از فر گازی-برقی استفاده کرد.

فر گاز - برق (ترکیبی)

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.